spiersparende totale heupprothese

Klachten

Een totale heupprothese wordt meestal geplaatst omwille van artrose, wat eigenlijk het wegslijten is van het normale kraakbeen.

Heuppijn uit zich meestal door liespijn. De pijn kan zich echter soms ook aan de buitenzijde van de heup bevinden en er kan soms uitstraling zijn naar de knie.

De pijn is typisch aanwezig bij draaibewegingen. Patiënten ondervinden vaak moeite bij het in en uit de wagen stappen. Omdat de heup vaak stijf wordt, is schoenen en kousen aantrekken vaak moeilijk.

Revalidatie
De operatie

Wanneer de diagnose door de arts gesteld wordt en een niet operatieve behandeling brengt onvoldoende beterschap, dan kan er beslist worden om over te gaan tot het plaatsen van een totale heupprothese. Dit is een operatie waarbij zowel de kom als de kop van het heupgewricht vervangen wordt.

Er zijn verschillende toegangen naar het heupgewricht. Dr Luyckx gebruikt de direct anterieure toegangsweg. Dit is een toegangsweg waarbij geen enkele spier doorgenomen wordt en dus als volledig spiersparend beschouwd kan worden.

De operatie zelf duurt 40-60min. Nadien verblijft u een 2 tal uur op de ontwaakzaal. Nadien kunt u terug naar uw kamer.

Na de ingreep blijft u een 2-tal dagen in het ziekenhuis.

Al vanaf de eerste dag komt de kinesist langs om onmiddellijk met u rond te stappen.De eerste dagen zult u wat spierpijn ervaren. Dit is normaal na het plaatsen van een totale heupprothese. Wanneer u terug vlot kunt stappen en trappen kunt opgaan, kan u het ziekenhuis verlaten. Thuis dient u verder te revalideren.

informatie

Onze dienst maakte een heupbrochure. Hierin staat alles wat u dient te weten over een heupprothese en de revalidatie uitgelegd.

Er werd tevens een heupkrant gemaakt. Deze krijg je als patiënt dagelijks, tijdens de opname.

heupbrochure